BAB 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH
TOPIK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pengurusan bilik darjah adalah proses yang
melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan
interaksi antara murid. Bilik darjah merupakan persekitaran pembelajaran yang
merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran.
·
Aktiviti pengajaran berkumpulan
·
Aktiviti pengajaran individu
·
Pusat pembelajaran
·
Penyediaan bahan
Prinsip
pengajaran berkumpulan
1.
Aktiviti dirancang terlebih dahulu
i.
Pelajar dilatih mengambil, mengguna dan menyimpan.
2.
Peralatan
i.
Guru bersedia menghadapi pelbagai situasi
ii.
Perhatian sama rata kepada semua 3.
3. Kumpulan
i.
Penerangan bagi tugasan
4. Jenis dan bentuk Kumpulan
i.
Kumpulan mengikut kebolehan
ii.
Kumpulan pelbagai kebolehan
iii. Mengikut minat
5. Pertimbangan dalam
perancangan pengajaran dan pembelajaran individu
- Murid
- Bahan
- Ruang
- Aktiviti
- Masa
| |
|
|
Pusat pembelajaran
Pusat pembelajaran adalah ruang dalam bilik darjah
yang dilengkapi pelbagai bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan
murid
Fungsi pusat pembelajaran :
1. Tempat guru melaksanakan aktiviti pengajaran
dengan penekanan penglibatan maksimum dan pelbagai bahan.
2. Jenis pusat pembelajaran
i. Pusat pembelajaran langsung
ii. Pusat pembelajaran kemahiran
iii. Pusat pembelajaran terbuka.
- RUMUSAN
Guru memainkan peranan penting dalam pengurusan
bilik darjah. Pengurusan yang kondusif ini mampu mewujudkan pengajaran dan
pembelajaran yang baik. Secara tidak langsung murid dapat fokus kepada
pembelajaran dalam kelas.
- RUJUKAN
James, A., 2014. Pengurusan Bilik Darjah Strategi-Strategi Mewujudkan Komuniti
Pembelajaran
Berkesan. Batu Caves, Selangor; PTS
Akademia
Ulasan
Catat Ulasan