nah ambik BAB 1 ; SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN


TOPIK 1 : SOSIOLOGI
DAN PEMBELAJARAN
  1. PENDAHULUAN
Sosiologi sebagai kajian mengenai kehidupan sosial, perubahan sosial, dan sebab-sebab sosial dan akibat dalam tingkah laku manusia (American Sociological Association, 2006) Sosiologi merupakan kajian saintifik mengenai masyarakat dan tingkah laku manusia.
"Sosiologi sebagai kajian mengenai kehidupan sosial, perubahan sosial, dan sebab-sebab sosial dan akibat dalam tingkah laku manusia (American Sociological Association , 2006)
Oleh itu, Sosiologi adalah Kajian sistematik dan saintifik tentang interaksi manusia dalam masyarakat dari pelbagai sudut. Sudut iaitu budaya, stratifikasi, populasi, politik dan sebagainya. Masyarakat pula saling berhubung yang membentuk jalinan yang  melahirkan pelbagai fenomena sosial. Sistematik dan saintifik  pula iaitu penting dalam pendidikan kerana bidang pendidikan mempunyai ciri-ciri sains.
  1. ISI PENTING
Perspektif Sosiologi
Disiplin sosiologi mempunyai perspektifnya yang tersendiri tentang masyarakat dan tingkahlaku sosial. Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok. Ia meliputi dua bidang mikro sosiologi bersifat kecil dan individu. Makro sosiologi bersifat besar dan corak organisasi dan kompleks seperti peperangan, pengangguran . Misalnya, masalah penagihan dadah adalah masalah individu (mikro) tetapi boleh menyebabkan masalah kecurian dalam masyarakat (makro). Sosiologi teori lahir daripada masyarakat yang menjadi objek dan subjek dalam kajian :



3 TEORI UTAMA: FUNGSIONALISME, KONFLIK  DAN INTERAKSIONISME DARI TOKOH TOKOH SEJARAH BARAT.
Teori Fungsionalisme - Auguste Comte (1798-1857)
Mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Masyarakat dianggap seperti tubuh yang  mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri, ada tujuan dan keperluan tertentu. Struktur sosial akan menentukan kelancaran keharmonian dan perjalanan masyarakat.

Teori Konflik - Karl Marx (1818-1883)
Menganalisis konflik iaitu konflik dalam masyarakat. Berlaku konflik dalam struktur masyarakat Mengkritik kapitalisme. Persoalan mengenai sama ada struktur-struktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia atau sebaliknya.
Teori Interaksionisme Simbolik - George Herbert Mead (1863-1931)
Bagaimana seseorang menginterpretasikan dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat. Mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif. Melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia. Kepentingan memahami simbolik mengikut konteks penggunaannya. Kepentingan memahami simbolik mengikut konteks penggunaannya. Makna yang simbolik berguna semasa interaksi di mana makna-makna berkenaan menyebabkan  hubungan bertambah mesra, makna adalah sesuatu yang dirundingkan Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar Jalinan interaksi dan aksi akan membentuk kumpulan masyarakat.






Pendidikan
  • Barat -John Dewey - satu proses perkembangan individu pendidikan merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan untuk menambahkan lagi pengetahuan semula jadi yang ada padanya, supaya dapat hidup dengan lebih berguna dan lebih selamat lagi.
  • Ilmuan Islam - Syed Muhammad Qutb- proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang.
  • Tujuan utama pendidikan ialah untuk memperkembangkan potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke arah kesempurnaan.
  • Kita boleh melihat pendidikan dari pelbagai perspektif
  • Tidaklah mustahil sekiranya terdapat kelainan antara tafsiran konsep ‘pendidikan’ dari setiap INDIVIDU, termasuklah anda sendiri kerana setiap seorang akan mentafsir pendidikan berdasarkan pengalamannya.
  • Kita boleh melihat pendidikan sebagai satu ‘proses’ dan sebagai suatu ‘produk’ (hasil).
  • Dari segi proses, pendidikan bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar; dan kesannya adalah berlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang.
Kajian tentang proses dan hasil pendidikan melibat berbagai-bagai disiplin ilmu. Setiap disiplin ilmu memberi tafsiran pendidikan mengikut perspektifnya. Berikut ialah contoh tafsiran pendidikan dari perspektif  sosiologi, ekonomi, sains politik dan psikologi.





Perspektif Psikologi Pendidikan
  • akar psikologi melihat pendidikan sebagai proses membantu pembelajaran seseorang murid untuk memperkembangkan potensinya dan membentuk sahsiahnya.
  • Ada berbagai teori pembelajaran dan pengajaran untuk menerangkan bagaimana seseorang itu belajar dan boleh dididik.
  • Setiap individu mempunyai bakat, aptitud dan gaya pembelajarannya yang tersendiri.
  • Dengan itu proses pendidikan ialah proses memupuk perkembangan potensi, bakat dan sahsiah murid-murid.
Sosiologi & Pendidikan melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas. Pendidikan dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial. Justeru, pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka  berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat. Masyarakat  sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh yang demikian pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain. Fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan (termasuk sekolah) perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi.

  1. RUMUSAN
Sosiologi sangat berkait rapat dengan pengajaran dan pembelajaran. Sosiologi merupakan kajian saintifik tentang masyarakat manusia dan tingkah laku sosial manusia. Tujuan sosiologi adalah untuk menyelidik, mengetahui dan memahami struktur asas masyarakat manusia, faktor-faktor yang menyatukan dan melemahkan kumpulan dan untuk mempelajari keadaan-keadaan yang mengubah kehidupan masyarakat. Ilmu sosiologi juga tertumpu kepada kelompok masyarakat. Sosiologi meneliti pembentukan dan corak  perhubungan sosial manusia dalam kelompoknya.



  1. Rujukan

😃😂😂😃😄😄

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 13: Sekolah dan Persekitaran

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

ambik nak...BAB 2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN