ambik nak...BAB 2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN


TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

  1. PENDAHULUAN
Interaksi merupakan satu jalinan hubungan di antara individu dengan pihak lain atau alam sekitarnya. Menurut Merriam Webster Online Dictionary, interaksi bermaksud pengaruh atau aksi dua hala. Dalam proses ini, seseorang individu berinteraksi dengan individu yang lain atau bahan di dalam persekitaran dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain manakala mengikut kamus A New English Dictionary, interaksi bilik darjah bererti saling bertindak, saling mempengaruhi antara satu sama lain. Menurut Shaw, pengertian interaksi ialah suatu pertukaran antara peribadi yang masing-masing menunjukkan perilakunya satu sama lain dalam kehadiran mereka dan perilaku itu mempengaruhi antara satu sama lain. Thibaut dan Kelley mengemukakan interaksi adalah suatu peristiwa saling mempengaruhi antara satu sama lain ketika dua orang atau lebih hadir bersama yang kemudian mereka menciptakan suatu hasil satu sama lain atau berkomunikasi satu sama lain. Jadi, tindakan setiap orang bertujuan unutk mempengaruhi induvidu lain terjadi dalam setiap interaksi. Menurut Chaplin pula, pengertian interaksi adalah hubungan sosial antara beberapa individu dengan individu yang lain saling mempengaruhi antara satu sama lain.

  1. ISI PENTING
            Terdapat tiga jenis-jenis interaksi yang telah saya pelajari dalam topik ini iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala dan interaksi pelbagai hala. Interaksi sehala berkait rapat dengan teknik atau kaedah yang digunakan oleh guru di dalam pengajarannya. Sebagai contoh, jika guru mengamalkan pendekatan berpusatkan guru, kaedah kelas, kaedah syarahan, kaedah bercerita atau kaedah demonstrasi, interaksi dalam bilik darjah akan menjadi sehala kerana guru yang mengawal segala aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang berlaku di dlam bilik darjah. Ciri-ciri interaksi sehala ialah corak interaksi bilik darjah ditentukan oleh guru kelas serta tiada interaksi yang berlaku antara murid dengan murid. Murid-murid juga tidak terlibat dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara aktif. Corak interaksi sehala adalah antara guru dengan murid.
           
           Seterusnya, jenis interaksi dua hala. Interaksi dua hala di antara guru dengan murid adalah guru menggunakan pendekatan yang berlainan seperti perbincangan atau kaedah induktif, interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah bertukar menjadi dua hala. Antara ciri interaksi dua hala ialah aktiviti pengajaran dan pembelajaran bercorak aktif.
Perhubungan guru dengan murid menjadi rapat akibat komunikasi terbuka di dalam bilik darjah serta guru menggalakkan murid untuk melibatkan diri dalam proses pengajaran dan pembelajaran dengan menyoal dan meminta pendapat mereka.                                                 
           Interaksi dua hala di antara murid-murid pula adalah guru menggunakan pendekatan kumpulan, kaedah projek, kaedah bermain, lakonan, sumbangsaran dan sosio grama sebagai aktivit-aktiviti dalam proses pengajaran dan pembelajaran, interaksi antara murid-murid dapat memikirkan dengan lebih banyak lagi. Ciri-ciri interaksi ini ialah aktiviti pembelajaran di dalam bilik darjah menjadi lebih aktif dan dinamik serta perhubungan antara murid-murid dapat dieratkan. Interaksi guru dengan murid dihadkan kepada mengikut arahan guru sahaja. Pembelajaran koperatif dan kolaboratif menjadi tumpuan guru dan interaksi antara murid-murid mewujudkan perasaan hormat menghormati dan saling membantu dalam kalangan mereka.
         
             Jenis interaksi yang ketiga ialah interaksi pelbagai hala iaitu antara guru dengan murid dan murid dengan murid. Guru menggunakan kaedah dan teknik pengajaran seperti simulasi, main peranan, pendekatan kumpulan, kaedah perbincangan, uji kaji, kaedah penyelesaian masalah dan kaedah perbincangan, ia akan menggalakkan interaksi pelbagai hala. Ciri penting interaksi pelbagai hala ini ialah komunikasi yang berkesan berlaku di antara guru dengan murid dan murid dengan murid selain penyertaan yang aktif dalam kalangan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Suasana yang kondusif untuk mengendalikan aktivit dalam kelas.
             Kepentingan interaksi dalam pembelajaran ialah membolehkan guru memotivasikan murid supaya menimbulkan minat dan perhatian mereka terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti-aktiviti seperti soal jawab dapat menggerakkan murid untuk berfikir seterusnya guru dapat melaksanakan rancangan mengajarnya mengikut objektif pelajaran yang ditentukan. Selain itu, dapat mengeratkan perhubungan guru dengan murid dalam bilik darjah dan seterusnya penyampaian pelajaran yang berkesan akibat hunungan yang mesra. Pertukaran maklumat atau idea memerlukan interaksi dua hala serta aktiviti kumpulan hanya dapat dijalankan melalui interaksi di antara murid dalam kumpulan.

RUMUSAN
              Berdasarkan apa yang telah saya pelajari, interaksi yang paling berkesan dalam pembelajaran ialah interaksi dua hala dan interaksi pelbagai hala. Hal ini demikian kerana penglibatan adalah murid lebih aktif dan objektif pengajaran guru akan mudah dicapai. Bagi interaksi sehala, komunikasi antara guru dan murid kurang berlaku kerana hanya guru sahaja yang menerangkan proses pengajaran dan pembelajaran tetatpi interaksi ini sesuai untuk murid yang pendiam dan kurang aktif kerana mereka akan selesa berbanding murid yang aktif kerana mereka akan kurang menumpukan perhatian.

RUJUKAN


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

BAB 13: Sekolah dan Persekitaran