NANTI BACA LERR BAB 5 : PENGURUSAN MURID



Topik 5 : PENGURUSAN MURID
  1. PENDAHULUAN
Jaafar Muhammad (1998) mendefinisikan pengurusan sebagai satu proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalanbagi tujuan untuk mengeluarkan output (perkhidmtan) yang diperlukan oleh pelanggan supaya objektif organisasi tercapai. Menurut Azman B. Hj Adnan (Institut Aminuddin Baki) di dalam Kursus Pengurusandan Kepimpinan menyatakan bahawa berlandaskan konsep asas pengurusan, pengurusan muridmerupakan satu proses mengendalikan resos-resos sama ada manusia atau fizikal dengan tujuan untuk mencapai matlamat dan objektif pada tahap yang memuaskan. Dalam erti kata lain,pengurusan murid merupakan proses-proses yang berkaitan dengan perancangan kerja atauprogram bagi murid, pengelolaan murid dan program secara berkesan, pengawalan dan penilaian prestasi murid dan program serta pemilihan cara atau kaedah yang berkesan dalam pengurusan organisasi.
Konsep pengurusan murid dimana terdiri daripada beberapa aspek seperti perancangan, pentadbiran (memoin) dan pengawalan atau pemulihan. Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaanya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan pretasi sekolah. Menurut Suppiah Nachiappan et.all (2009), selain berhadapan dengan remaja yang bermasalah dan mengalami kecacatan, guru juga berhadapan dengan pelajar yang mempunyai keistimewaan luar biasa dalam kategori pintar, cergas atau pelbagai upaya.

  1. ISI PENTING
Tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini ialah konsep kesediaan murid belajar iaitu meliputi kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Dalam konteks ini guru perlu sentiasa menilai aspek kesediaan murid. Jika murid bersedia untuk belajar, maka pembelajaran akan menjadi lebih berkesan dan memuaskan. Manakala jika murid belum bersedia untuk belajar atau dipaksa belajar (tanpa rangsangan) maka pembelajaran akan menjadi tidak berkesan. Oleh sebab itu, guru perlu memastikan bahawa murid bersedia daripada aspek kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor.

Antara kesediaan kognitif dimana ia menerangkan peringkat perkembangan mental untuk menerima rangsangan dan memahaminya,memikul dan berfikir serta dapat menghubungkaitkan pengalaman sedia ada seseorang.
Keupayaan ini bertambah mengikut tahap perkembangan umur seseorang. Menurut Piaget (1952) teori ini boleh digunakan untuk merancang aktiviti pembelajaran dan objektif. Sebagai contoh, Murid dalam kelas akan merasa seronok untuk memulakan pembelajaran sekiranya guru menggunakan kaedah permainan dalam memulakan sesi pengajaran. Hal ini adalah kerana, murid menerima rangsangan dan mengakibatkan mereka seronok untuk memulakan pembelajaran. Secara tidak langsung, mereka akan seronok untuk memulakan sesi pembelajaran dengan lebih berkesan.

Seterusnya dari segi kesediaan afektif pula menurut Stanford 1971 ia mengatakan pembelajaran berkesan dipengaruhi oleh sikap pelajar dan bukan bilangan kali seseorang pelajar mengulang kaji pelajaran dimana ia merujuk kepada sikap pelajar terhadap pembelajaran itu sendiri.

Sebagai contoh, apabila perancangan P&P dibuat, guru yang mengajar menggunakan perancangan pengajaran yang menarik dan menarik minat pelajar untuk belajar. Hal ini memudahkan proses pengajaran & pembelajaran.

Akhir sekali, kesediaan psikomotor pula menerangkan mengenai kesediaan fizikal & menggunakan fungsi tubuh badan sebagai penggerak utama dimana bergantung kepada kesediaan kognitif serta afektif pelajar. Sebagai contoh, dalam satu permainan bola sepak, teknik yang menggunakan taktik menjadi salah satu faktor yang boleh memberikan kemenangan dan sikap ingin menang juga merupakan faktor menentukan sesuatu kejayaan dalam permainan.

  1. RUMUSAN
Secara rumusnya pengurusan murid dapat membolehkan pembelajaran yang efektif dan memperoleh kemahiran hidup untuk berdikari.Seterusnya topik ini juga mengajar tingkah laku yang diterima oleh masyarakat dan meningkatkan maruah pelajar. Selain itu ia juga membolehkan pelajar menyesuaikan diri dengan orang lain supaya dapat berinteraksi dan berkomunikasi dengan orang disekelilingnya malah dapat meningkatkan keyakinan diri pelajar agar sentiasa berkelakuan atau berfikiran positif. Pada masa yang sama pengurusan murid juga dapat menggalakan sesebuah sekolah untuk mengurus rekod murid dan pemantapan terhadap pengurusan disiplin. Akhir sekali, topik ini juga dapat menerangkan tentang rangsangan atau motivasi kepada murid samaada motivasi intrisik atau motivasi ekstrinsik.

  1. RUJUKAN
        Azlina Abu Bakar. (2012). Psikologi industry dan pengurusan sumber manusia. Terengganu:Penerbit Umt.

        https://www.scribd.com/document/123096035/PENGURUSAN-MURID


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 13: Sekolah dan Persekitaran

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

ambik nak...BAB 2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN