NAK TAHU PASAL BAB 8 KER: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN


TOPIK 8: STRATEGI MENGURUS
BILIK PEMBELAJARAN

1.      PENDAHULUAN
Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru menjalankan tugas, peranan dan tanggung jawab. Seseorang guru akan diklasifikasikan sebagai tidak melaksanakan tugas sekiranya amanah ini diabaikan walaupun beliau merupakan seorang juara masyarakat yang paling komited di luar bilik darjah atau di luar sekolah. Seseorang itu tidak akan dikatakan sebagai pemain jika sekadar duduk di luar padang walaupun mempunyai kemahiran sebagai juara. Sehubungan dengan itu, bilik darjah perlu diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan efektif serta guru boleh dinobatkan sebagai pendidik berketerampilan cemerlang.
Pada asanya, pengurusan bilik darjah merupakan kemahiran yang agak sukar dikuasai walaupun banyak teori dan teknik yang telah dipelajari oleh guru pelatih di universiti maupun di institut-institut perguruan. Sekiranya kemahiran ini dapat dikuasai dan dihayati oleh guru pelatih, proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan. Bilik darjah yang mempunyai pelajar-pelajar yang bertingkah laku baik menjadikan tugas pengajaran guru “one of the most wonderful jobs in the world” kerana setiap hari guru mengalami pelbagai pengalaman yang baru dan berbeza di bilik darjah.
Fungsi utama anda sebagai seorang guru, adalah berusaha untuk memotivasi pelajar untuk belajar. Ini boleh berlaku sekiranya anda boleh membuat pelajar itu memberi sepenuh perhatian, berdisiplin dan bertingkah laku baik semasa sesi pengajaran anda. Setiap pelajar di sekolah memerlukan pendidikan yang baik yang boleh guru tawarkan. Menjadi tanggungjawab guru mencari jalan untuk mencapai matlamat ini.
Di sesetengah sekolah mengurus dan mengawal tingkah laku para pelajarnya merupakan satu cabaran hebat yang perlu guru harungi bagi menjadikan pembelajaran dan pengajaran lebih kondusif di bilik darjah.
Guru-guru boleh mempelbagaikan kemahiran pengajaran dalam menjalankan tugas harian mereka di sekolah. Mereka perlu menjadi seorang yang pakar dalam subjek yang mereka ajar, dan juga mesti mempunyai kemahiran mengawal tingkah laku pelajar yang disruptif di bilik darjah agar proses pembelajaran dan pengajaran berlaku di bilik darjah. Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh (2009). ‘Pengurusan Bilik Darjah’. Dalam Noraini Idis dan Shuki Osman, Pengajaran dan Pembalajaran: Teori dan Praktis. Kuala Lumpur: McGraw Hill. Pps 161 – 188.

2.      ISI PENTING
Terdapat tiga strategi dalam pengurusan bilik darjah antaranya ialah unsur fizikal bilik darjah, interaksi dalam bilik darjah dan iklim pembelajaran positif.
1.      Unsur fizikal bilik darjah.
a)      Konsep bilik darjah
Dahulu
Sekarang
-          Lima hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok  besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah.
-          Surau atau pondok tempat mengaji juga dianggap sebagai satu bilik darjah.
-          Sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah.
-          Padang sekolah yang digunakan juga dinggap bilik darjah.
-          Padang sekolah yang digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah.

b)     Jenis bilik darjah

ü  Bilik Darjah Tradisi

Bilik darjah tradisi telah lama digunakan untuk mendidik kanak-kanak di bawah program ‘Kurikulum Lama Sekolah Rendah’ dan ‘Kurikulum Lama Sekolah Menengah’ diperkenalkan. Kaedah ini sesuai apabila seorang guru menyampaikan pengajaran dengan penggunaan ‘Kaedah Keseluruhan Kelas’.


ü  Bilik Darjah KBSR Dan KBSM.

Bilik darjah KBSR diperkenalkan pada tahun 1982 manakala KBSM diperkenalkan pada tahun 1988. Program KBSR menekankan aktiviti pembelajaran murid secara kumpulan.

ü  Bilik Darjah Terbuka

Bilik darjah terbuka lahir daripada konsep ‘Pendidikan Terbuka’. R.S. Barth (1976) dalam buku ‘Open Education and The American School’ menghuraikan konsep Pendidikan Terbuka sebagai suatu pendidikan yang sedia terbuka kepada bidang kurikulum, bahan-bahan pelajaran dan murid tersebut akan memilih bahan pelajaran yang mereka hendak belajar. Guru Cuma akan menjadi penasihat dengan membimbing dan melaksanakan aktiviti pembelajaran secara kumpulan atau individu. Situasi PDP adalah berbentuk Informal.
c)      Penyusunan bilik darjah

Penyusunan bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar, keadaan in dapat menggalakkan atau menghalang  sesuatu pembelajaran. Sharifah Alwiah Alsagof (1986:44), persekitaran fizikal bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan  kuasa  serta sumber pengajaran guru. Kementerian Pendidikan Malaysia (1981:16), Kemasnya organisasi benda-benda fizikal di dalam bilik darjah seperti kerusi, meja, almari   dan lain-lain tidak menjamin yang pembelajaran boleh berlaku melainkan jika guru menguruskan murid-murid selaras dengan matlamat yang dituju. Atan Long (1986:109) menyatakan bahawa pengurusan bilik darjah hendaklah berdasarkan fungsi dan matlamat yang hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Dalam hal ini, penyusunan bilik darjah dapat melibatkan beberapa tujuan supaya tercapai objektif yang hendak ditentukan. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga, alat pengajaran yang dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara berkesan dan susunan menggalakkan untuk pembelajaran.


d)     Pengurusan bilik darjah

ü  Pengenalan bilik darjah.

Jere Brophy dalam rencananya yang bertajuk Educating Teachers About Managing Classroom and student dalam International Journal of Research and studies (1998) telah menghuraikannya seperti berikut:
Classroom management refers to actions taken to create and maintain a leaving environmental condusive to attainment of the goals of instruction, (arranging the physical environment of the classroom, establishing rules and procedures, maintaining attention to lessons and engagement in academic activities.
ü  Rutin bilik darjah.

Perlaksanaan rutin didalam bilik darjah mendatangkan beberapa faedah iaitu proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan teratur, pengurusan rutin yang teratur akan menjimatkan masa guru dan pelajar, rutin akan menyemai nilai-nilai murni di kalangan pelajar, pengurusan rutin bilik darjah yang sempurna dan cekap akan menimbulkan rasa selamat kepada pelajar, pelajar dapat kemahiran kepimpinan serta dapat mengamalkan prinsip demokrasi khasnya sewaktu membuat pemilihan untuk mendapatkan ketua dan peraturan yang sedia ada dalam bilik darjah dapat membantu mengawal disiplin didalam bilik darjah.

ü  Menyimpan rekod

Penyimpanan rekod adalah kawalan secara efisyen dan sistematik ke atas pewujudan, penerimaan, penyelenggaraan, penggunaan dan pelupusan rekod. Kawalan ini termasuk memelihara bukti dan maklumat dalam bentuk rekod mengenaik aktiviti dan transaksi sesebuah organisasi. Syarat-syarat rekod ialah rekod mesti digunakan, rekod mesti boleh diperoleh dengan mudah, rekod mesti lengkap dan rekod mesti menyatakan perkara yang benar.

ü  Klasifikasi sumber pembelajaran

Dikelaskan kepada empat jenis iaitu sumber asas, sumber bukan elektronik, sumber elektronik dan sumber yang bercorak pengalaman. Antara kriteria untuk memilih sumber ialah mengenalpasti tujuan, kesesuaian, kemudahan memperoleh dan kepentingan sumber pembelajaran.


2.      Interaksi dalam bilik darjah

Interaksi ialah satu proses saling bertindak yang berlaku di antara   sekurang-kurangnya dua pihak. Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan ataupun sekumpulan manusia.

Faktor yang mempengaruhi pembentukan interaksi dlm kelas ialah susunan bilik darjah, keadaan emosi bilik darjah dan kawalan yang sempurna, penggunaan kaedah kumpulan, memperbanyakkan pengajaran berbentuk amali daripada berbentuk teori dan menggunakan gaya kepimpinan yang sesuai. Antara model komunikasi yang boleh digunakan ialah Model Shannon dan Weaver yang menekankan perihal komunikasi elektronik. Model ini merujuk kepada enam komponen dalam komunikasi iaitu sumber, saluran, isyarat, penerima, sasaran dan gangguan – proses komunikasi interpersonal. Model lain ialah daripada Abdullah Hassan & Ainon Mohd (1997) telah menyenaraikan dua jenis model komunikasi iaitu Model Humanistik dan Model Pragmatik.
Model Humanistik (model lembut) – lima unsur efektif dalam komunikasi interpersonal iaitu; sikap keterbukaan, empati, mendokong, positif dan saksama.
Ciri-Ciri komunikasi yang berkesan ialah pelajar tersebut menunjukkan keseronokan ketika belajar, pengaruh kepada sikap, perhubungan yang bertambah baik antara satu sama lain dan mewujudkan tindakan yang dikehendaki semasa PDP berlaku.

3.      Iklim pembelajaran positif
Suasana bilik darjah yang kondusif penting bagi mewujudkan proses P & P yang berkesan. Iklim pembelajaran terbahagi kepada tiga iaitu :
ü  Suasana Fizikal

Melibatkan unsur fizikal bilik darjah, menggalakkan atau menghalang P&P, guru berperanan menentukan suasana fizikal dan perancangan dan penyusunan ini melibatkan mengorganisasi, merancang dan penggunaan ABM, APD, kerusi, meja, papan tulis dan sebagainya.

ü  Suasana Sosial

Guru mengkaji melalui pemerhatian biasa dan teknik sosiometri. Sosiometri ialah teknik untuk mencari dan menunjukkan perhubungan  individu dengan pelajar. Kegunaan teknik ini ialah bagi menentukan seseorang pelajar itu ahli sesuatu kumpulan atau penerimaan pada kumpulan lain manakala kelemahannya ialah perhubungan yang dinyatakan pelajar adalah hubungan yang dianggap pelajar itu sendiri dan perhubungan yang mungkin tidak dibalas.

ü  Suasana Emosi

Suasana ini lebih penting daripada suasana fizikal dan sosial. Hal ini kerana suasana ini adalah gabungan daripada berbagai-bagai perkara seperti suara, kelucuan, penggunaan pujian, sikap dan ekspektasi bilik darjah, kemesraan, kawalan dan kepimpinan serta kaedah mengajar.

3.      RUMUSAN
Pengurusan pembelajaran perlu dititikberatkan oleh semua guru agar minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, segala pemindahan maklumat akan berjalan dengan lancar sekaligus dapat meningkatkan pencapaian para pelajar.


4.      RUJUKAN

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 13: Sekolah dan Persekitaran

ambik nak...BAB 2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI