BAB 9: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISPLIN





TOPIK 9: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISPLIN
  1. PENDAHULUAN
Disiplin ialah peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik. Displin juga bermaksud kesanggupan seseorang murid  menghormati dan mematuhi kehendak undang-undang atau peraturan-peraturan yang telah ditetapkan sama ada suka atau pun tidak. Menurut (Foucault 1977), displin ialah suatu bentuk pengawasan dan membiasakan amalan-amalan yang dikehendaki dan perkara-perkara yang wajar diikuti. Displin adalah proses mendidik dan membolehkan seseorang melakukan sesuatu dengan sempurna.
Masalah disiplin yang berlaku dalam kalangan pelajar kini menjadi satu perkara yang membimbangkan memandangkan masalah ini semakin menjadi-jadi walaupun pelbagai langkah telah diambil oleh pelbagai pihak termasuk pihak Kementerian Pelajaran, pihak sekolah mahupun pihak swasta dalam usaha membanteras kegiatan tidak sihat ini dalam kalangan pelajar sekolah. Kadar berlakunya keruntuhan nilai sosial dan kejadian salah laku di kalangan pelajar sentiasa meningkat tahun demi tahun. Kita juga sering dikejutkan dengan pelbagai peristiwa yang amat memalukan melibatkan pelajar. Anak-anak yang masih bersekolah telah terlibat dalam kelakuan samseng, menagih dan mengedar dadah dan yang paling terbaru ialah pelajar terlibat dalam kes mencuri motosikal. Bila perkara ini berlaku, orang yang diberikan fokus utama ialah guru terutamanya guru-guru disiplin. Tugas guru kini bukan terhad kepada proses pengajaran dan pembelajaran sahaja tetapi perlu juga bertindak dalam mendisiplinkan pelajar. Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) pernah mengeluarkan kenyataan meminta semua anggotanya supaya jangan menghiraukan masalah disiplin dan salah laku pelajar dan ini telah ditemplak oleh Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Menteri Pendidikan pada masa itu (Mingguan Malaysia, 24 Ogos 1997).
Bebanan tugas guru disiplin selaku Pengurusan Pertengahan yang berkaitan dengan disiplin bertambah dan mereka ini tidak terkecuali menjadi guru kelas, sebagai guru rumah sukan dan sebagainya. Menurut Utusan Malaysia (2004), melaporkan:
Beban tugas seorang guru hari ini bertambah kepada 130 peratus iaitu
meliputi 70 peratus tugas pengajaran dan pembelajaran dan 60 peratus
tugas pentadbiran. Presiden Kesatuan perkhidmatan perguruan
Kebangsaan (KPPK) Ismail Nihat menyatakan.‘Kita bimbang guru
tertekan dengan situasi tersebut menyebabkan mereka bekerja sekadar
memenuhi tugas yang diarahkan.’
Berbagai cara disiplin dijalankan antaranya ialah mengadakan jadual waktu, buku kedatangan, perhimpunan, pakaian seragam dan peperiksaan. Masalah disiplin sekolah lebih sesuai dirujuk sebagai masalah salah laku pelajar atau tingkah laku devian.

  1. ISI PENTING
a)      Teori Punca Salah Laku Pelajar
·         Teori Fungsionalisme.
Menganggap devian sebagai disfungsi pada struktur sosial. Devian adalah satu bentuk gangguan disebabkan murid-murid tidak berperanan seperti yang dijangkakan berlaku di sekolah.
·         Teori Konflik
Devian merupakan tindakan golongan tertindas terhadap pihak minoriti yang menindas. Di sekolah, devian adalah tindak balas anak-anak kelas pekerja menentang dominasi pihak berkuasa.
·         Teori Interaksionisme
Devian merupakan suatu proses sosial. Pelajar sengaja memilih tingkah laku mengikut kemahuan mereka yang sesuai dengan cara mereka mentafsirkan sesuatu situasi. Misalnya: Pelajar mentafsirkan bahawa gurunya adalah seorang yang tidak adil menyebabkan mereka melakukan devian.

b)      Jenis-jenis Devian.
Menurut Merton (1938), terdapat empat jenis devian iaitu
·         Inovasi (innovation)
Suatu cara memenuhi matlamat dengan cara yang salah. Misalnya pelajar yang ingin mendapatkan markah yang tinggi dalam peperiksaan tetapi tidak berupaya menjawab soalan yang dikemukakan akan cuba mendapatkan markah yang tinggi dengan melakukan kecurangan akademik.
·         Ritual (Ritualism)
Tindakan mengulang-ulang suatu perbuatan. Misalnya pelajar yang selalu kecewa akan mengulang-ulang tingkah laku yang sama.
·         Undur (retreatism)
Seseorang yang tidak lagi berminat dengan matlamatnya lalu melakukan alternatif lain sebagai tindakan. Misalnya pelajar yang sudah kecewa dengan pelajaran misalnya akan melakukan ponteng sekolah.
·         Menentang (rebelliation)
Menolak matlamat persekolahan dan menggantikannya dengan matlamat lain seperti mencuri.
c)      Procedur displin dan salah laku.
Pendekatan dalam menangani salah laku umumnya adalah berasaskan teguran, nasihat, dan kaunseling. Pendekatan ini dianggap menepati ciri-ciri moraliti moden seperti yang dinyatakan oleh Durkheim. Walau bagaimanapun, pembentukan disiplin tanpa unsur hukuman terhadap salah laku adalah bercanggah dengan usaha pembentukan individu untuk berfungsi dalam masyarakat. Sekolah sebagai masyarakat mikro seharusnya mempunyai ciri-ciri yang terdapat dalam masyarakat makro. Dlm masyarakat makro terdapat berbagai-bagai hukuman: penjara, buang daerah, hukuman gantung. Tanpa pendedahan mengenai bentuk hukuman terhadap kesalahan dalam masyarakat, pelajar mungkin tidak sedar akan akibat buruk perbuatan salah laku mereka.

d)     Pekeliling disiplin
·         Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2001
“….masalah disiplin mendapat perhatian Jemaah Menteri dan menyarankan supaya bilangan guru disiplin ditambah di sekolah-sekolah.”.
“….semua guru hendaklah berfungsi sebagai guru disiplin dan berperanan membimbing murid-murid…”
·         Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 9/1975
“semua guru hendaklah juga memahami benar-benar bahawa tiap-tiap mereka adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin sesebuah sekolah”
·         Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 07/2003 Kuasa Guru Merotan Murid
Hukuman rotan di khalayak sama ada di perhimpunan atau di bilik-bilik yang sedang berlangsung proses pengajaran dan pembelajaran adalah DILARANG. Tindakan sedemikian akan menjatuhkan maruah dan kesan negatif terhadap keperibadian seorang murid.
·         Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.08/1983
Mengenakan Hukuman Biasa Terhadap Murid-Murid yang Melakukan Perbuatan Salah laku yang Tidak Dinyatakan dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran. Hukuman tersebut DILARANG sebab berbentuk penyeksaan, berbentuk cacian, liar dan melampau.
·         Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6A/1975 Disiplin – Murid-Murid Menghisap Rokok.
Guru Besar hendaklah memberitahu kepada murid-murid pada masa perhimpunan diadakan di sekolah bahawa penghisapan rokok adalah dilarang kerana sebab-sebab kesihatan. Penghisapan dadah bermula dengan penghisapan rokok dan oleh itu perkara ini tidak boleh diringankan. Semua murid diberi amaran bahawa tindakan disiplin akan diambil terhadap mereka jika peraturan ini tidak dipatuhi. Pengetua/Guru Besar adalah dinasihatkan supaya mengumumkan bahawa tempoh pengampunan (Period of grace) selama seminggu akan diberi kepada murid-murid untuk membuat pengakuan jika mereka telah merokok dengan jaminan bahawa tindakan disiplin tidak akan diambil terhadap mereka itu.
·         Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.03/1991
Melapor Kepada Polis Salah Laku Yang Berbentuk Jenayah. Sebagai contoh mengikut kanun Prosedur Jenayah adalah menjadi satu kewajipan melainkan jika ada sebab-sebab yang berpatutan bagi orang ramai termasuk sekolah memberi maklumat berkenaan dengan berlakunya atau niat mana-mana orang yang hendak melakukan kesalahan-kesalahan seperti merusuh,mendatangkan kematian tanpa niat,membunuh dan cuba membunuh,merompak,membakar bangunan,memeras ugut,menganggotai kumpulan haram dan mengedar atau menyalahgunakan dadah atau kedua-duanya sekali.

·         Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.04/1997 Hukuman Ke Atas Murid Menghisap Rokok
                                                                                i.            Kesalahan kali pertama : rotan 1kali
                                                                              ii.            Kesalahan kali kedua : rotyan 2 kali
                                                                            iii.            Kesalahan kali ketiga : rotan 3 kali
                                                                            iv.            Keslahan kali keempat  : gantungt sekolah
                                                                              v.            Kesalahan kali kielima : buang sekolah

  1. RUMUSAN

Pengurusan tingkah laku dan displin sekolah memerlukan kemahiran yang tinggi . Sesebuah sekolah perlu memainkan peranan yang penting agar tingkah laku dan displin pelajarnya terjaga. Sesebuah sekolah mestilah memahami pekeliling displin sebelum membuat hukuman kepada seseorang pelajar. Hal ini demikian kerana tanpa procedur yang betul dapat menimbulkan perselisihan faham antara sekolah dan ibu bapa.
Selain itu, pihak kerajaan juga haruslah memainkan peranan agar displin pelajar terjamin. Sebagai contoh, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menetapkan bahawa guru besar atau Pengetua adalah orang yang bertanggungjawab penuh dalam melaksanakan hukuman terhadap murid. Walau bagaimanapun, kuasa menghukum murid dengan tujuan untuk memberi pengajaran boleh diturunkan kepada guru-guru lain yang berdaftar dan guru yang dipertanggungjawabkan mestilah mengetahui tatacara yang telah ditetapkan dan surat penurunan kuasa juga hendaklah dikeluarkan kepada guru tersebut. Perkara ini jelas dinyatakan dalam Peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959, di bawah Ordinan Pelajaran 1957.
Peraturan 5 di bawah ordinan yang sama telah memperuntukkan bahawa untuk tujuan menjaga disiplin dalam kalangan murid-murid, guru besar hendaklah mempunyai kuasa menjalankan hukuman-hukuman yang biasa sebagaimana perlu atau bermanfaat.
  1. RUJUKAN

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

ambik nak...BAB 2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

BAB 13: Sekolah dan Persekitaran

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI