BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI
Topik 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI
- PENDAHULUAN
Kepimpinan ialah
seorang individu dalam satu kumpulan yang diberi tugas mengarah dan menyelaras
kumpulan tersebut atau orang lain yang menjalankan tugas-tugas itu semasa
ketiadaan ketua (Fiedler,1967). Seterusnya menurut Fleishman (1973) kepimpinan
merupakan usaha kearah pengaruh perseorangan yang diarahkan melalui proses
komunikasi kearah pencapaian sesuatu matlamat. Manakala menurut Reed (1976)
pula kepimpinan adalah cara mempengaruhi tingkah laku manusia supaya perjuangan
itu dapat dilaksanakan mengikut kehendak pemimpin. Oleh itu dapat disimpulkan
bahawa konsep kepimpinan mempunyai erti yang luas dan merangkumi pelbagai aspek
termasuklah dari segi status atau kedudukan sebagai pengurus, perancang dan
juga keperibadiannya sebagai seorang yang diberi kuasa. Pemimpin terdiri
daripada pelbagai kategori seperti pemimpin politik, pemimpin pendidikan,
pemimpin kumpulan, pemimpin pelajar dan pemimpin masyarakat.
Kepimpinan merupakan satu tanggungjawab
pada diri seorang ketua dalam mengurus sesebuah organisasi atau jabatan.
Kepimpinan dapat dilihat dalam keluarga atau pun dalam bidang kerjaya, yang
mana seorang ketua organisasi akan mengendali dan mengurus pekerja mereka.
Kepimpinan juga berlaku apabila seseorang itu mendorong menggalakkan dan
mempengaruhi orang lain untuk berusaha kearah mencapai suatu objektif atau
matlamat. Kepimpinan terdiri daripada interaksi-interaksi kelakuan dengan
rakan-rakan sekerja, pekerja-pekerja bawahan, ketua, para pelanggan dan
pihak-pihak lain. Di mana wujudnya seorang pengurus yang berkesan dalam suatu
sistem pengurusan yang cekap, di situ, di situ juga terdapat seorang pemimpin
yang berkarisma.
Elemen asas proses kepimpinan ialah
pengikut (Ramalah, 1999). Proses kepimpinan tidak boleh berlaku dengan seorang
sahaja kerana proses ini memerlukan sekurang-kurangnya dua orang, seorang yang
memimpin dan seorang lagi mengikut. Kalau tidak ada pengikut, maka tidak ada
pemimpin. Selain itu, kesetiaan pengikut adalah penting kepada pemimpin. Proses
kepimpinan akan runtuh begitu sahaja sekiranya pengikut tidak setia kepada
pemimpin. Kejayaan proses kepimpinan bergantung dan berkait dengan kesetiaan
pengikut kepada pemimpin.
Pada dasarnya, semua pemimpin mempunyai
peranan yang hampir sama dalam merancang dan mentadbir organisasi lebih baik
dan berkesan. Konsep kepimpinan terdapat dalam semua masyarakat manusia tanpa
mengira zaman dan budaya, sama ada dalam masyarakat, primitif mahupun dalam
kehidupan masyarakat moden.
- ISI PENTING
Tiga isi penting
yang saya pelajari dalam topik ini ialah berkaitan dengan gaya kepimpinan iaitu
meliputi gaya kepimpinan autokratik, gaya kepimpinan demokratik dan gaya
kepimpinan laissez-faire. Gaya kepimpinan melibatkan penjelasan yang berasaskan
bagaimana seorang pemimpin menggunakan autoritinya. Terdapat pelbagai gaya
dalam kepimpinan. Salah satu aspek tingkah laku manusia yang banyak dikaji
iaitu kesan gaya kepimpinan seorang ketua ke atas cara berfikir, sikap dan
tingkah laku individu-individu yang dipimpinnya. Setiap pemimpin mempunyai gaya
kepimpinan masing-masing. Antara ketiga - tiga gaya kepimpinan yang saya
pelajari seperti berikut:
Gaya Kepimpinan Autokratik
● Memberi banyak arahan dan semua
keputusan hanya dia seorang yang boleh membuatnya.
● Menentukan semua aktiviti yang boleh
dibuat oleh kumpulannya.
● Menentukan cara-cara bagaimana
aktivit-aktiviti itu semestinya dijalankan oleh pekerjanya.
● Menentukan siapa yang akan bekerja
dengan siapa.
● Memberi arahan demi arahan kepada
kumpulannya, pada waktu yang sama dia tidak ikut serta dalam mana-mana aktiviti
itu.
● Walaupun ketua yang mengamalkan gaya
kepimpinan jenis ini dapat memastikan perlaksanaan tugas dengan sempurna
surbodinat yang diarahkan mungkin tidak mengetahui mengapa sesuatu itu dibuat.
Ini akan menyebabkan semangat bekerja, insiantif dan minat bekerja menjadi
lemah.
● Namun begitu dalam keadaan kritikal,
gaya autokratik adalah paling berkesan kerana keputusan yang tegas dan tepat
diperlukan. Begitu juga situasi-situasi yang memerlukan kepakaran. Pemimpin
yang sepatutnya merupakan seorang pakar, mesti bersikap mengarah untuk membantu
subordinat, lebih-lebih lagi jika pekerja suka melengah-lengahkan kerja atau
tidak menyiapkan kerja.
Gaya Kepimpinan Demokratik
● Membenarkan ahli kumpulannya member
pendapat semasa berbincang dan sering kali membenarkan mereka ikut serta dalam
sebarang aktiviti.
● Pemimpin jarang-jarang membuat arahan
dan tidak memberitahu bagaimana mereka sepatutnya membuat sesuatu kerja itu.
● Pemimpin juga membenarkan pekerjanya
memilih sendiri dengan siapa mereka hendak bekerja.
● Pemimpin ikut sama membuat aktiviti
kumpulan tetapi pemimpin tidak pula mengetuai pekerja.
● Memberi pertimbangan terhadap
pandangan ahli-ahli dalam organisasi.
● Di organisasi, pemimpin jenis ini
menyediakan maklumat-maklumat, mengesyorkan alternatif-alternatif, menggalakkan
serta meningkatkan minat dan pretasi para pekerja.
● Sungguhpun pemimpin-pemimpin yang
demokratik sentiasa cuba untuk mempengaruhi para pekerjanya tetapi tidak
mengongkong pemikiran dari perlakuan pekerja.
● Pemimpin selalu mengadakan rundingan
dengan kakitangan sebelum membuat sesuatu dasar di mana keputusan bersama
adalah penting.
● Kepimpinan bercorak demokratik akan
membuat subordinat berasa dipercayai dan dihormati.
Gaya Kepimpinan Laissez-Faire
● Satu bentuk kepimpinan teknik lepas
tangan.
● Pemimpin tidak suka diberi
tanggungjawab untuk memimpin orang lain khususnya pekerja-pekerja di bawahnya.
● Pemimpin membiarkan para pekerja
melakukan tugas tanpa melibatkan diri.
- RUMUSAN
Kepimpinan dan
organisasi amat penting bagi membangunkan sesebuah organisasi. Di dalam
organisasi ada ahli-ahli yang menyokong pemimpinnya dan pengetua berperanan
sebagai pemimpin manakala setiap guru ada peranan masing-masing. Terdapat
beberapa gaya kepimpinan iaitu autokratik,, demokratik dan Laissez-Faire.
Selain itu guru mempunyai kepimpinan tersendiri samaada kepimpinan di dalam
bilik darjah dan kepimpinan cara pengajaran.
Kepimpinan bilik
darjah dapat diwujudkan apabila murid-murid mencapai sesuatu yang mereka tidak
jangka dapat dicapai di dalam setiap bilik darjah, setiap kali apabila terdapat
pertumbuhan yang positif walaupun sedikit dalam personaliti mereka ketika
kehadiran seorang guru, apabila seorang guru mengangkat tangan semua murid
dalam bilik darjah menjadi senyap dan setiap kali murid-murid mengharapkan
panduan atau teladan dari seoraang guru. Akhir sekali untuk menjadikan sesbuah
organisasi sesebuah sekolah berjalan dengan lancar maka carta organisasi perlu
diwujudkan. Carta organisasi berfungsi supaya setiap guru mengetahui peranan
masing-masing di dalam sekolah.
Ulasan
Catat Ulasan