BAB 7 : PENGURUSAN SUMBER


TOPIK 7: PENGURUSAN SUMBER

  1. PENGENALAN
Pusat sumber adalah pengembangan dari perpustakaan sekolah sebagai tempat untuk koleksi bahan cetak (http://kamiltri.tripod.com/definasi_pusat_sumber_sekolah.htm).
Konsep Pusat Sumber merupakan suatu tempat yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa. Perkhidmatan yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran. Koleksi bahan yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan. Pusat sumber juga merupakan agen perubahan dalam pendidikan.
  1. ISI PENTING 45
Fungsi Pusat Sumber
  1. -Mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum
  2. -Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
  3. -Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
  4. -Pintu masuk maklumat dari agensi luar
  5. -Mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
  6. -Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
  7. -Pemgembangan kemahiran pembelajaran kendiri
  8. -Penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan
  9. -Penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin



Ciri-Ciri Pusat Sumber yang Berkesan
-Warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS
-Terdapat pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
-Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses P & P
-Lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
-Warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS.
-Warga sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
-Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik

BAHAN DAN PERKAKASAN
Dalam sebuah pusat sumber, sumber boleh dibahagikan kepada:
1. Perkakasan (hardware)
2. Bahan (software)
3 .Bahan cetak
·         Buku
·         Bahan Khusus                   
·         Terbitan berkala
4. Bahan bukan cetak
                    i.            Perkakasan
                  ii.            Perisian
                iii.            Carta
                iv.            Permainan
                  v.            Audio
                vi.            Bahan tiga segi
              vii.            Lutsinar
            viii.            Video
Dasar Pembelajaran Berasaskan Sumber
  1. pengajaran melalui kerja projek
  2. pengajaran unit yang berintegrasi
  3. pendekatan berinterdisiplin
  4. pembelajaran individu secara aktif

Ciri pembelajaran berasakan sumber
  1. Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
  2. PBS berhasrat untuk melibatkan pelajar belajar secara aktif.
  3. Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
  4. PBS memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
  5. PBS lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
  6. PBS boleh mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat. 
  1. RUMUSAN
Pusat sumber merupakan tempat untuk menimba ilmu pengetahuan. Pihak sekolah perlulah bekerjasama antara guru pusat sumber dengan guru-guru dalam memastikan pusat sumber sentiasa terurus. Hal ini demikian kerana pusat sumber adalah agen perubahan yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran.
  1. RUJUKAN
diakses pada 22 April 2018


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAB 13: Sekolah dan Persekitaran

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

ambik nak...BAB 2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN