BAB 14 PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Topik 14 PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
- PENDAHULUAN
Misi Kementerian Pelajaran
Malaysia ialah membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia
agar generasi yang dilahirkan nanti mampu bersaing dengan persaingan yang
sengit dalam era globalisasi pada masa kini. Namun begitu, bagi merealisasikan
misi tersebut guru perlulah memainkan peranan utama sebagai pelaksana di
peringkat sekolah tidak kira sama ada sekolah rendah ataupun sekolah menengah.
Dalam pelaksana di peringkat sekolah berkenaan aspek pengurusan bilik darjah
merupakan salah satu elemen yang utama bagi melahirkan insan-insan yang
cemerlang, gemilang dan terbilang serta boleh bersaing dalam era globalisasi
jika pengurusan bilik darjah dapat diurus dengan cemerlang dan sistematik
dengan kerjasama guru dan murid berkenaan.
Di sekolah bilik darjah
merupakan sebuah organisasi yang kecil. Oleh itu, pengurusan bilik darjah yang
baik dan sistematik akan dapat meningkatkan keupayaan murid untuk belajar dan
dapat menyelesaikan banyak masalah disiplin di sekolah. Dalam pada itu,
kebiasaannya pelajar-pelajar di sekolah yang mempunyai tingkah laku yang aktif
dan cepat bosan dengan persekitaran yang pasif dan statik. Hal ini, yang
menyebabkan pelajar- pelajar melakukan pelbagai masalah disiplin seperti
ponteng kelas, tidur, tidak menyiapkan kerja sekolah, bertindak ganas, tidak
menumpukan perhatian terhadap pelajaran yang di ajar, suka membantah,
menunjuk-nunjuk dan melawan guru. Masalah- masalah disiplin yang timbul
ini berpunca daripada gaya pengajaran
guru yang membosankan dari awal tahun hingga ke hujung persekolahan.
- ISI PENTING
Konsep Pengajaran
Pengajaran merupakan suatu
proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian,
dan memberikan maklumbalas. Tujuan pengajaran ialah untuk menyebarkan ilmu
pengetahuan atau kemahiran tertentu kepada pelajar. Corak pengajaran banyak
berubah mengikut perkembangan semasa. Oleh itu, guru-guru perlulah
mempelbagaikan kemahiran pengajaran dalam menjalankan tugas harian mereka di
sekolah. Mereka perlu menjadi seorang yang pakar dalam subjek yang diajar, dan
juga mesti mempunyai kemahiran mengawal tingkah laku pelajar yang disruptif di
bilik darjah agar proses pembelajaran dan pengajaran berlaku di bilik darjah.
Proses pengajaran dan
pembelajaran dalam sesuatu bilik darjah dipengaruhi oleh pengurusan yang berkesan.
Guru haruslah bersikap positif dan memberi perhatian kepada pengurusan bilik
darjah yang dapat membantu pelajar menerima pelajaran secara berkesan. Asas
dalam kejayaan pengurusan bilik darjah adalah dari segi hubungan antara pelajar
dan guru serta hubungan sesama pelajar yang positif, saling membantu antara
satu sama lain. Pelajar biasanya berusaha untuk bekerjasama dan menggembirakan
guru yang mereka suka. Peranan dan sikap guru amatlah penting dalam mewujudkan
suasana bilik darjah yang optimum. Guru juga haruslah peka kepada perubahan
tingkah laku pelajar yang mungkin mencetuskan ketidakfahaman sesama sendiri.
Perhubungan mesra antara guru dan pelajar hanya dapat dibina jika pelajar
berasa gurunya bersikap adil, saling mempercayai dan mengambil berat antara
satu sama lain.
Persediaan sebelum mengajar
Persediaan mengajar merujuk
kepada satu perancangan yang terdiri daripada langkah-langkah pengajaran yang
akan dilaksanakan oleh guru dalam bilik darjah. Ia terdiri daripada butiran am,
tajuk pelajaran, objektif, kemahiran serta bahan bantu mengajar. Pengetahuan
sedia ada pelajar perlu juga dipertimbangkan sebelum memulakan sesi pengajaran.
Selain itu, penerapan ilmu dan penerapan nilai-nilai murni kepada para pelajar
bagi seperti kerjasama, kerajinan, keberanian dan amanah penting kerana
masing-masing dapat meningkatkan ilmu pengetahuan dan memberikan pengalaman
baru kepada pelajar serta dapat membentuk akhlak terpuji yang dapat diamalkan
oleh mereka dalam kehidupan seharian.
Persediaan dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Persediaan mengajar ialah satu perancangan harian yang
disediakan oleh guru untuk satu waktu pengajaran. Ia mengandungi maklumat
tentang pelajar, matlamat yang ingin dicapai, isi kandungan yang akan
disampaikan dan penentuan pencapaian matlamat. Persediaan mengajar merupakan
rancangan tindakan yang disediakan oleh guru yang akan digunakan semasa
berhadapan dengan kelas.
Komponen-komponen dalam satu persediaan mengajar.
1.
Maklumat Am.
2.
Pengetahuan Sedia Ada
3.
Objektif
4.
Isi pelajaran
5.
Nilai Murni
6.
Sumber Pembelajaran yang efektif.
Penyampaian Isi Dan Penutup
Guru perlu
merancang elemen penyampaian pengajaran agar ianya bersesuaian dengan tahap
kebolehan pelajar dengan mengambil kira penggunaan kaedah dan teknik pengajaran
dan pembelajaran, masa, pemeringkatan isi serta pemilihan sumber dan ralat.
Perkara lain yang harus dipertimbangkan juga dalam usaha untuk menyampaikan
pengajaran adalah kesesuaian aktiviti dengan topik pengajaran, kualiti guru itu
sendiri di mana gabungan ilmu pengetahuan, kepakaran dan pengalaman guru harus
diambilkira serta mempunyai sistem penghantaran maklumat untuk penyampaian yang
efektif seperti penggunaan teknologi. Dalam komponen ini, guru harus mengaitkan
objektif pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira pengetahuan sedia
ada pelajar.
Langkah terakhir dalam komponen
persediaan mengajar adalah penutup. Ia merangkumi pemilihan jenis penutup yang
bersesuaian, aktiviti susulan, penilaian objektif pelajaran, aktiviti membuat
rumusan, serta perubahan mengikut kesesuaian
dari segi pendekatan, kaedah, strategi, bahan dan alat bantu mengajar
dan lain-lain dalam sesi pengajaran yang seterusnya.
Aktiviti susulan merupakan
pemberian kerja rumah, latihan dan lain-lain sebelum sesi pembelajaran ditamatkan.
Manakala, dalam persediaan penilaian, pelbagai cara seperti kaedah pemerhatian,
soal jawab, perbincangan, kerja bertulis dan kerja rumah dapat digunakan. Oleh
itu, guru harus merancang kaedah yang akan digunakan bagi menilai tahap
kebolehan dan keupayaan pelajar dalam penguasaan subjek serta keberkesanan
kaedah dan aktiviti yang dilaksanakan oleh guru.
Terdapat dua jenis penilaian
iaitu penilaian formatif dan penilaian sumatif. Penilaian formatif digunakan untuk mengukur hasil pembelajaran
selepas satu unit pembelajaran atau pada akhir sesuatu bab dalam buku teks.
Manakala, penilaian sumatif merupakan peniliaian yang dijalankan pada akhir
sesuatu kursus. Penilaian sesuatu topik pengajaran juga boleh dibuat di langkah
penutup iaitu bahagian terakhir dalam sesuatu proses pengajaran pembelajaran.
Penentuan jenis penilaian yang sesuai dengan tujuan dan langkah pengajaran
adalah berdasarkan Taksonomi Bloom, Krathowl dan Simpson.
- RUMUSAN
Terdapat beberapa kepentingan persediaan mengajar dalam perancangan pengajaran.
Di antaranya ialah, ia membolehkan guru menentukan objektif pengajaran yang
sesuai dengan sukatan pelajaran dan kebolehan pelajar. Selain itu, guru juga
dapat menentukan pendekatan, strategi, kaedah dan teknik pengajaran yang sesuai
dengan objektif pengajaran serta dapat membantu guru memilih bahan dan sumber
serta aktiviti yang sesuai. Guru juga dapat memastikan semua isi pelajaran
dapat disampaikan kepada murid dengan baik. Di samping itu, persediaan mengajar
dapat memastikan guru agar tidak menyeleweng dalam pengajaran Pendapat ini
disokong oleh Atan, L. (1993) yang menyatakan dengan adanya persediaan
mengajar, guru akan memikirkan dengan terang matlamat atau objektif, pemilihan
isi penting, pemilihan dan susun cara mengajar, perancangan aktiviti dan
persediaan penilaian.
Selain itu, persediaan mengajar penting dalam memberi keyakinan kepada
guru-guru, terutamanya guru-guru baru serta memastikan pengajaran lebih
sistematik dan berkesan dari segi pengawalan kelas, penggabung jalinan dan
penyerapan secara terancang. Pandangan di atas disokong oleh Mok, S. S. (2002),
di mana beliau telah memberikan beberapa kepentingan persiapan persediaan
mengajar termasuklah membolehkan guru mengajar dengan lebih berkeyakinan.
- RUJUKAN
7.https://www.researchgate.net/publication/265496566_PANDUAN_AMALAN_PENGAJARAN_PEMBELAJARAN_BERKESAN
Ulasan
Catat Ulasan