BAB 11:Pengurusan Pelbagai Budaya
TOPIK 11:Pengurusan Pelbagai Budaya
- Pendahuluan
Apakah itu pengurusan
pelbagai budaya?Pengurusan boleh didefiniskan sebagai
pengajaran,pengawalan,pengelolaan dan penyelenggaran.Menurut kamus
dewan,pelbagai didefinisikan sebagai pelbagai jenis dan budaya adalah tamadun,
peradaban, kemajuan fikiran, akal budi.Definisi pelbagai budaya merupakan satu
sistem kepercayaan dan tingkahlaku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan
kepelbagaian dalam kelompok
sebuah organisasi atau masyarakat.Pelbagai budaya
mengakui dan menghargai perbezaan sosial-budaya, dan menggalakkan dan
menerima sumbangan berterusan mereka dalam kontek dan budaya yang
inklusif (inclusive) dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.
- Isi-isi penting
Perbezaan individu dalam konsep pelbagai budaya
Semua manusia adalah
berbeza antara satu sama lain dan budaya yang mereka amalkan adalah
berbeza.Sebagai guru,kita haruslah sedar tentang hakikat ini tetapi terdapat
guru yang mengajar pelajar seolah-olah semuanya adalah sama tahap dan
kebolehan.Semua pelajar adalah berbeza dari segi minat,gaya pembelajaran serta
jangka masa yang diperlukan untuk belajar.Terdapat juga banyak perbezaan di
kalangan pelajar dari segi bangsa,agama,taraf keluarga,gender dan golongan
minoriti.
Oleh itu,guru seharusnya menggunakan teknik dan cara pengajaran yang
berbeza.Guru juga tidak boleh berat sebelah terhadap pelajar kerana pelajar
memerlukan bimbingan secara terus daripada guru.
Kepelbagaian Pelajar dan Peranan Sekolah
Sekolah memikul
tanggungjawab untuk memastikan sama ada struktur program mereka reponsif
terhadap kepelbagaian pelajar dengan menggunakan cara inklusif.Pendekatan
pendidikan inklusif adalah suatu model untuk sekolah menangani ciri kepebagaian
di kelas biasa.Pendidikan Inklusif dalam konteks pendidikan khas adalah
pendidikan yang diberikan kepada murid-murid dengan keperluan pendidikan khas
yang belajar bersama-sama dengan murid-murid normal, di dalam kelas yang sama
dan diajar oleh guru biasa.(Sabri Salleh Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan,
1996) .Pendidikan inklusif bermaksud suatu usaha untuk mengintegrasikan pelajar
secara individu dan ia menjadi satu falsafah sekolah dan ia merupakan
tanggungjawab pengurusan sekolah untuk mengamalkannya.
Implikasi dan Cabaran
Pendidikan merupakan satu
proses evolusi yang berubah secara berterusan dan proses ini merupakan satu
cabaran kepda guru.Untuk menangani cabaran ini,terdapat tiga kaedah yang guru
boleh lakukan iaitu melalui program perguruan asas/pra perkhidmatan.Dengan
kaedah ini,sukatan pelajaran pendidikan guru perlu disemak semula untuk
menekankan komponen kepelbagaian pelajar dari pemahaman konsep dan kaedah.Yang
kedua adalah melalui kursus dan perkhidmatan.Kursus dalam perkhidmatan
dilakukan secara berterusan untuk membantu para guru menangani perubahan secara
berkesan. Isi kandungan kursus perlu diasaskan kepada kumpulan sasaran
serta aspek-aspek perubahan, penguasaan kemahiran baru dan peneguhan kemahiran
yang sedia ada.Yang ketiga adalah melalui program pengembangan staf berpusatkan
sekolah.Pendekatan ini menggalakkan keseluruhan staf sesebuah sekolah untuk menghadapi dan menyelesaikan
isu-isu sebenar dalam konteks kerja yang sebenar serta menggalakkan koloborasi
antara guru secara berterusan dan rasa komitmen kepada keputusan yang
dipersetujui bersama.
- Kesimpulan
Guru merupakan aset yang
penting dalam pembentukan pelajar yang pelbagai budaya.Oleh itu,seseorang guru haruslah
berusaha menangani masalah pelajar yang datang dari pelbagai sudut dan
aspek.Akhir sekali,guru perlulah “multicultural” bermaksud guru haruslah
menerima pelajar yang terdapat pelbagai budaya.
- Rujukan
Sem2), K. K. (1970, January 01). Pengenalan Pengurusan Budaya Sekolah.
Retrieved from http://budayasekolah2016.blogspot.com/2016/04/pengenalan-pengurusan-budaya-sekolah.html
Ulasan
Catat Ulasan