BAB 10:Pengurusan Penasihatan Murid
TOPIK 10:Pengurusan Penasihatan Murid
- Pendahuluan
Pengurusan penasihatan
murid ini terdiri kepada tiga komponen utama iaitu bimbingan,penasihatan dan
mentoring
Bimbingan merupakan
sebahagian daripada program untuk membantu pelajar agar dapat menyelesaiakan
masalah mereka dengan memberi bimbingan,tunjuk ajar serta panduan.Bantuan
seseorang yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang
individu dari setiap peringkat usia. Tujuannya adalah untuk menolong
mengarahkan hidupnya sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung
akibatnya sendiri (Crow & Crow 1960).
Definisi penasihatan adalah
untuk memberi pertolongan kepada orang lain secara ikhlas dalam bentik lisan
ataupun tindakan.Memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa
memikirkan perasaan individu yang terlibat (Zuraidah 1994).
Definisi mentoring adalah
suatu mekanisme positif dan efektif untuk memaksimakan potensi orang
lain.Mentoring bermaksud membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya
beliau dapat melalui satu transisi sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan
tatacara, yang dapat membenarkan, menyakinkan di samping mengurus dan
mengarahkan (Fletcher 2000).
- Isi Penting
Bimbingan merupakan
aktiviti yang dirancang untuk semua murid agar mereka dapat memperkembangkan
diri mereka.Tujuan bimbingan adalah untuk mencegah masalah murid agar masalah
murid itu tidak menjadi serius.Tanggungjawab secara kolektif antara guru,murid
,rakan sebaya dan ibubapa adalah sangat penting dalam proses bimbingan ini.
Penasihatan ini dapat
membantu individu untuk memahami faktor yang menyebabkan masalah ataupun
isu-isu kerjaya berlaku.Penasihatan ini berbentuk arahan atau suruhan daripada
seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain. Orang yang
berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai
kelayakan dan pengiktirafan.
Mentoring merupakan suatu
hubungan antara mentor dan mentee yang berterusan dan berkekalan untuk satu
masa yang lama.Hubungan ini boleh dijadikan informal dan perjumpaan ini boleh
berlangsung apabila mentee memerlukan pertolongan,nasihat atau sokongan
daripada mentor.Mentor biasanya adalah seseorang individu yang mempunyai
pengalaman yang luas daripada mentee.Mentoring ini mementingkan perkembangan
personal dan professional mentee yang berterusan untuk memudahkan sesuatu
transisi dan memastikan berlaku perkembangan positif.
- Kesimpulan
Kesimpulannya,pengurusan
penasihatan murid mempunyai tiga komponen dan komponen ini adalah untuk
membantu pelajar dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan.Komponen tersebut
adalah satu strategi untuk membangunkan diri pelajar secara menyeluruh serta
meningkatkan pencapaian akademik pelajar.
- Rujukan
Ramli,R.(2013,July 23)Pengurusan Pembelajaran(Tajuk:Pengurusan
penasihatan murid)_Tuga…Retrieve from https://www.slideshare.net/rosdiramli80/pengurusan-penasihatan-murid-pengurusan-pembelajaran-tajuk-kepimpinanan-peringkat-sekolah-dan-kepimpinan-guru-tugasan-kumpulan-sem-1uthm
Ulasan
Catat Ulasan